• duanın-dinimizdeki-yeri-ve-önemi
  • namazın-önemi
  • duada-usul-nasıl-olmalıdır
  • namaz-ve-kalp-sağlığı
  • israf-ve-düşündürdükleri
  • islamda_savaş_hukuku
  • islamda-insan-haklarının-sınıflandırılması
  • osmanlıda_hukukun_üstünlüğü
  • hukuk_hukuk_üstünlüğü_uygulama
  • flört-mü-nişanlılık-mı-evlilik-öncesi-süreç
  • DUANIN DİNİMİZDEKİ YERİ VE ÖNEMİ

    Dua; Arapça bir kelime olup, seslenmek, çağırmak, yardıma çağırmak, yardım talep etmek, Devamını Oku

  • NAMAZIN ÖNEMİ

    Namaz Allah’a ulaşmaya, varlığı yorumlamaya, değişik ilimlerle kâinatı hallaç etmeye müsait yaratılan bu mükemmel insanın tabiatına en uygun bir ibadettir. Devamını Oku

  • DUADA USUL NASIL OLMALIDIR?

    Duâya başlarken “eûzü”çekilmesini hükme bağlayan bir kayıt yoktur. Devamını Oku

  • NAMAZ VE KALP SAĞLIĞI

    Allah’ın (celle celâluhu) yarattığı, emrettiği, yasakladığı hiçbir şeyde çirkinlik, gayesizlik, başıboşluk ve abesiyet yoktur.Devamını Oku

  • İSRAF VE DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ

    “Malını gereksiz yere saçıp savurma; çünkü gereksiz yere malını saçıp savuranlar-israf edenler, şeytanların kardeşleri olmuşlardır.Devamını Oku

  • İSLAM'DA SAVAŞ HUKUKU

    İnsanlık tarihinin her döneminde, devletlerarası meseleler öncelikle diplomatik yollarla aşılmaya çalışılmış, bu yolların tıkanmasıyla...Devamını Oku

  • İSLAM'DA İNSAN HAKLARININ SINIFLANDIRILMASI

    İslâm hukuku kuralları; din, can, akıl, nesil ve malın korunmasını hedefler.Devamını Oku

  • OSMANLI'DA HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ

    Osmanlı hakkındaki yanılgılardan birisi, padişahın, dönemin kralları gibi sınırsız yetkilere sahip zannedilmesidir.Devamını Oku

  • HUKUK, HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ VE UYGULAMA

    Toplum düzeninin sağlanıp huzur ve güvenin yerleşmesinde, şahıs veya komitelerin üstünlüğünden ve...Devamını Oku

  • FLÖRT MÜ, NİŞANLILIK MI? EVLİLİK ÖNCESİ SÜREÇ

    Ta baştan sağlam esaslar üzerine kurulmuş ve maddî-mânevî saadetin dalgalanıp durduğu bir yuva...Devamını Oku

Define ve Madenlerin zekatıyla ilgili bilgi verebilir misiniz?

Print this pageEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+0

Defineler

Define (gömü) veya hazine; sahipsiz ya da sahibi bilinmeyen bir arazide bulunmuşsa, alınır 5’de 1’i zekât verilir, gerisi bulana kalır. Arazinin sahibi belliyse, definenin 5’te biri zekât verilir, geri kalanı arazi sahibine bırakılır.

Definenin üzerinde İslami döneme ait olduğuna dair mühür, yazı, tuğru gibi bir alamet varsa, buluntu mal hükmündedir. Dolayısıyla bir yıl ilan edilir. Deliliyle beraber bir sahibi çıkmazsa, bulan fakirse kendisine harcar, zenginse fakirlere verir veya devlete teslim eder.

Ne zamana ait olduğu bilinmeyen bir define, duruma göre değerlendirilir. Bazıları İslami döneme ait hazine şeklinde bazıları da İslam’dan önceki dönemlere aitmiş gibi değerlendirilir demişlerdir.

Define çıkar çıkmaz, zekâtı verilmelidir. Üzerinden bir yıl geçmesine gerek yoktur. Zekâtı 5’te 1’dir.

Bir evde bulunan define, ev sahibine aittir. Bulan kim olursa olsun netice değişmez.

Müslüman olmayan bir memlekette, sahipsiz bir arazide bulunan define bulana aittir. Ondan zekât da gerekmez. Ancak bu define bir evde/evin altında bulunursa, ev sahibine aittir. Evin sahibine verilmezse, zulüm ve ihanet olur. Bu durumda ev sahibine haber vermek gerekir.

Madenler

Hanefilere göre zekâtı verilecek olan madenler sadece, ateşte eriyip bir kalıba dökülebilen altın, gümüş, kurşun, demir, kalay, tunç, bakır gibi maddelerdir. Bunlar, nisap miktarına ulaşınca 5’te 1 zekât verilir. Diğer madenlerden zekât gerekmez. Ancak onları ticaret malı olarak ellerinde tutanlar, zekâtını da vermelidirler.

Hanefiler; define ve madeni aynı kategoride değerlendirmişler, ikisinden de 5’te 1 zekât verilir demişlerdir. Diğer üç mezhep imamı ise, defineyi madenlerin dışında tutmuşlardır. Onlarda da definenin zekât oranı 5’te 1’dir.

Şafiilere göre, yeraltından çıkarılan altın ve gümüşün dışındaki madenler, zekâta tabi değildir. Altın ve gümüş madenlerinin üzerinden 1 yıl geçme şartı yoktur. Ele geçer geçmez eğer nisab miktarı olan 80 gramı buluyorsa, 40’ta 1 zekât verilir.

Hanbelîlere göre ise yeraltından çıkan, sıvı olsun katı olsun bütün madenler zekâta tabidir. 80 gram altın fiyatını aşan bütün madenlerden, bir yıl geçme şartı bulunmaksızın zekât verilmelidir. Zekat oranı 40’ta 1’dir.

Etiketler:

Bütün Sorular

Sitemizdeki bütün soruları aynı anda görmek isterseniz

Bir Ayet

78|5|Hayır, hayır! Düşündükleri gibi değil, yakında bilecekler.
Sura 78