Değerli kardeşimiz,
Bir maddeyi kullanmanın caiz olması için içerisinde domuz yağı, alkol gibi dinimizce haram kılınmış bir maddenin bulunmaması ve yapı itibariyle abdeste mani olmaması gerekir. Biz hangi markanın hangi ürününde bu haram maddelerin kullanıldığını bilmiyoruz. Ancak edindiğimiz bilgilere göre büyük miktarlarda domuz yağı kozmetik ürünlerde kullanılmak üzere pazarlanıyor. Dolayısıyla bu konuda ihtiyatlı olmak gerekir. Eğer içindekileri öğrenebiliyorsak ve mahzurlu bir madde yoksa kullanabiliriz. Öğrenme imkanımız yoksa bize düşen o üründen uzak durmaktır.
İçindekilerin ne olduğuna bakmaksızın genel olarak kozmetik ürünleri hakkında bir başka açıdan değerlendirme yapalım. Bir kadının kendisine karşı süslenebileceği tek kişi onun kocasıdır. Ona karşı güzel ve şirin görünmek için elinden geleni yapabilir. Süslenir, makyaj yapar vs. Ancak dışarı çıkacağı zaman yabancılara karşı onu fitne unsuru haline getirecek ve erkeklerin dikkatini çekecek şekilde makyaj yapması, boyanması caiz değildir.
Meselenin bir diğer yanı da şudur. Eğer kullandığımız ürün vücudumuzun her hangi bir yanında bir tabaka oluşturuyor ve altına suyun geçmesine imkân vermiyorsa, bizim aldığımız namaz abdesti veya gusül sahih olmaz. Bu arada tırnak uzatmanın da dinimizde mekruh olduğunu hatırlatalım.
Efendimiz bir hadislerinde:
“Ateş ehlinden iki sınıf vardır, henüz onları görmedim: Yanlarında sığırkuyruğu gibi bir şeyler taşıyıp onu insanlara vuran insanlar; giyinmiş, çıplak kadınlar ki bunlar Allah’a taatten dışarı çıkmışlardır. Bunlar, başkalarını da baştan çıkarırlar. Başları deve hörgücü gibidir. Bu kadınlar cennete girmek şöyle dursun, kokusunu dahi almazlar. Hâlbuki onun kokusu şu kadar uzak mesafeden duyulur” buyurdular.” (Müslim, Cennet 53)
Hadiste geçen kâsiyat “giyinmiş kadınlar” demektir, âriyat da “çıplak kadınlar” demektir. Kadın, hadiste iki zıt vasıfla tavsif edilmektedir: “Giyinmiş fakat çıplak kadın.” Âlimlerimiz, bunu farklı yorumlara tabi tutarlar:
- Bazıları kâsiyatı Allah’ın nimetine bürünmüş fakat şükür yönüyle çıplak yani nimetlerin şükrünü eda etmeyen kadınlar diye yorumlamıştır.
- Bir kısmı: Kadın kadınlık yönünü ortaya koymak, dikkatleri çekmek için, vücudunun bir kısmını örttüğü halde, diğer bir kısmını açar diye yorumlamıştır.
- Bir kısmı da bedenini gösteren şeffaf elbiseler giyenler kastedilmiş demiştir.
Bu açıklamaların hepsi doğrudur. İslamî tesettüre aykırı olan bütün giyimler bu hadiste ifade edilmiş durumdadır. İslamî tesettürde sadece “giyinmek” aranmaz, giyinmenin tarzı da önemlidir.
- Giyilen elbise, belirlenen hududu örtecek büyüklükte olmalıdır; el, ayak ve yüz hariç bütün beden örtülmelidir.
- Vücud hatlarını gösterecek darlıkta olmamalıdır. Çok dar giyinen “giyinmiş çıplak” hükmündedir. Batı menşeli modaları takip edenler bu hallere düşmektedirler.
- Elbise bedeni göstermemelidir. Çok ince naylon ve şeffaf elbise giyenler de giyinmiş çıplak durumundadır.
- Hadislerde yasaklanan bir başka kıyafet şöhret elbisesidir. Yani dikkatleri üzerine çekmek gayesini güden kıyafetler. İslam elbiseyi örtünmek için emrettiği halde günümüzde birçok çevreler elbiseyi örtünmeden çok dikkatleri üzerine çekme vasıtası olarak kullanıyorlar. Şu halde bu nev’e giren giyimler de giyinmiş çıplak manasına dâhildir.[1]İbrahim Canan, Hadis Ansiklopedisi, c.16, s.450
Evet, görüldüğü gibi kadının sadece örtülmesi gereken yerlerini örtmesi yetmiyor. Bu örtünün aynı zamanda yukarıda sayılan özellikleri taşıması gerekmektedir. Diğer yandan kadın için en güzel giysi sade ve dikkat çekmeyen giysidir. Çünkü başkalarının dikkatini çekmek için süslü püslü giyilen elbiseler -velev ki her tarafını örtsün- fitneye sebebiyet vermektedir ki, bu da haramdır.
Fakat etrafımızda bu şekilde giyinmiş kadınların bulunması, bizim onlara bakmamızı gerektirmez. Öyle giyinmek onlara ait bir günahtır. Onlara bakmak ise bizim günahımızdır. Baktığımızda göz zinasına girmiş ve haram işlemiş oluruz. Dolayısıyla çarşı pazarın bu şekilde günahla dolduğu günümüzde bizler çok dikkatli olmalı ve günahlardan kaçınma adına azami titizlik göstermeliyiz.
Selametle kalınız.
Dipnotlar
⇡1 | İbrahim Canan, Hadis Ansiklopedisi, c.16, s.450 |
---|