• duanın-dinimizdeki-yeri-ve-önemi
  • namazın-önemi
  • duada-usul-nasıl-olmalıdır
  • namaz-ve-kalp-sağlığı
  • israf-ve-düşündürdükleri
  • islamda_savaş_hukuku
  • islamda-insan-haklarının-sınıflandırılması
  • osmanlıda_hukukun_üstünlüğü
  • hukuk_hukuk_üstünlüğü_uygulama
  • flört-mü-nişanlılık-mı-evlilik-öncesi-süreç
  • DUANIN DİNİMİZDEKİ YERİ VE ÖNEMİ

    Dua; Arapça bir kelime olup, seslenmek, çağırmak, yardıma çağırmak, yardım talep etmek, Devamını Oku

  • NAMAZIN ÖNEMİ

    Namaz Allah’a ulaşmaya, varlığı yorumlamaya, değişik ilimlerle kâinatı hallaç etmeye müsait yaratılan bu mükemmel insanın tabiatına en uygun bir ibadettir. Devamını Oku

  • DUADA USUL NASIL OLMALIDIR?

    Duâya başlarken “eûzü”çekilmesini hükme bağlayan bir kayıt yoktur. Devamını Oku

  • NAMAZ VE KALP SAĞLIĞI

    Allah’ın (celle celâluhu) yarattığı, emrettiği, yasakladığı hiçbir şeyde çirkinlik, gayesizlik, başıboşluk ve abesiyet yoktur.Devamını Oku

  • İSRAF VE DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ

    “Malını gereksiz yere saçıp savurma; çünkü gereksiz yere malını saçıp savuranlar-israf edenler, şeytanların kardeşleri olmuşlardır.Devamını Oku

  • İSLAM'DA SAVAŞ HUKUKU

    İnsanlık tarihinin her döneminde, devletlerarası meseleler öncelikle diplomatik yollarla aşılmaya çalışılmış, bu yolların tıkanmasıyla...Devamını Oku

  • İSLAM'DA İNSAN HAKLARININ SINIFLANDIRILMASI

    İslâm hukuku kuralları; din, can, akıl, nesil ve malın korunmasını hedefler.Devamını Oku

  • OSMANLI'DA HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ

    Osmanlı hakkındaki yanılgılardan birisi, padişahın, dönemin kralları gibi sınırsız yetkilere sahip zannedilmesidir.Devamını Oku

  • HUKUK, HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ VE UYGULAMA

    Toplum düzeninin sağlanıp huzur ve güvenin yerleşmesinde, şahıs veya komitelerin üstünlüğünden ve...Devamını Oku

  • FLÖRT MÜ, NİŞANLILIK MI? EVLİLİK ÖNCESİ SÜREÇ

    Ta baştan sağlam esaslar üzerine kurulmuş ve maddî-mânevî saadetin dalgalanıp durduğu bir yuva...Devamını Oku

Mezar taşlarının üzerine yazı veya bir ayet yazmak caiz midir?

Print this pageEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+0

Genel olarak kabir taşlarına yazı yazmak İslam âlimlerince hoş karşılanmamış ve bunun haram veya mekruh olduğuna dair farklı hükümler belirtilmiştir. Bu konudaki delilleri ise, Efendimiz’in kabirlere yazı yazmayı yasaklayan ifadeleridir. Bu konudaki bir hadisi şerif şöyledir:

“Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) kabrin kireçlenmesini, üzerine bina yapılmasını, üzerine oturulmasını, üzerine yazı yazılmasını ve ayakla basılmasını yasakladı.” (Müslim, Cenâiz 94; Ebu Dâvud, Cenâiz 76)

Fakat diğer yandan özellikle Hanefi fukahası, bu hususta ortaya çıkan ihtiyaca ve Müslümanlar arasında cari olan uygulamaya binaen, kabirlerin kaybolmaması ve unutulup gitmemesi için, ölen kişinin isminin ve ölüm tarihin yazılabileceğini söylemişlerdir. Bugün bu ruhsattan istifade edilebilir/edilmektedir.

Bununla birlikte ölü hakkında methiyelerin veya Kur’an ayetlerinin yazılmasını ise mekruh görmüşlerdir. Konuyla ilgili hükümler “Büyük İslam İlmihalinde” şu şekilde yer almaktadır:

Kabirlerin üzerine oda veya kubbe gibi şeylerin yapılması ve yazı yazılması, İmam Ebû Yusuf’a göre tahrimen mekruhtur. Bütün Müslümanların yararına olarak vakfedilmiş veya ölülerin gömülmesi için bırakılmış olup kimsenin mülkiyetinde bulunmayan bir mezarlıkta ise, mezarlar üzerine bina yaparak başkalarının faydalanmasını engellemek haramdır.

Bununla beraber âlimlerden, iyi kimselerden ve yüksek mevki sahiplerinden olan zatların kabirleri kaybolmasın diye, yanlarına taş konmasında ve isimlerinin yazılmasında bir sakınca yoktur. Diğer ölülerin de eserleri kaybolmamak ve zillet halinden korunmak için başları ucuna birer taş dikilip isimlerinin yazılmasında bir sakınca görmeyenler vardır. Hiç bir zaman bu taşlara ayet-i kerime yazılmamalıdır. Çünkü zamanla taşların kırılıp dökülmesi mümkündür.

(Malikîlere göre, kabir üzerine Kur’an yazılması haramdır. Ölünün adı ile ölüm tarihinin yazılması mekruhtur. Şafiîlere göre, bunlara, ne türlü olursa olsun, yazı yazmak mekruhtur. Ancak bir âlimin veya salih bir kimsenin adını ve kendini tanıtacak bir vasfını yazmak mendubdur. Hanbelîlere göre, herhangi bir ayırım olmaksızın yazı yazmak mekruhtur.)

Bütün bu yaklaşımlardan şunu anlıyoruz: Kabirlerin kaybolmaması için zarurete binaen kabirde yatanın kim olduğunu belirleyecek şekilde en azından isminin yazılması mahzursuz görülse de, ölüye methiyeler dizmek ve ayetler yazmak caiz değildir. Bu konuda dikkatli olmalı ve bugün yaygın olan israflara girilmemelidir. Ölüye onca masrafa etmektense, bir canlıyı ihya etmek düşünülmelidir. Büyük zatların ve salih insanların kabirleri saygı ifadesi olarak büyütülüyor ve oralara ayrı bir saygı duyuluyorsa bu da yadırganmamalı ve bu konuda gıybete girilmemelidir.

Etiketler:

Bütün Sorular

Sitemizdeki bütün soruları aynı anda görmek isterseniz

Bir Ayet

23|73|Şu bir gerçek ki, sen onları dosdoğru bir yola çağırıyorsun.
Sura 23