• duanın-dinimizdeki-yeri-ve-önemi
  • namazın-önemi
  • duada-usul-nasıl-olmalıdır
  • namaz-ve-kalp-sağlığı
  • israf-ve-düşündürdükleri
  • islamda_savaş_hukuku
  • islamda-insan-haklarının-sınıflandırılması
  • osmanlıda_hukukun_üstünlüğü
  • hukuk_hukuk_üstünlüğü_uygulama
  • flört-mü-nişanlılık-mı-evlilik-öncesi-süreç
  • DUANIN DİNİMİZDEKİ YERİ VE ÖNEMİ

    Dua; Arapça bir kelime olup, seslenmek, çağırmak, yardıma çağırmak, yardım talep etmek, Devamını Oku

  • NAMAZIN ÖNEMİ

    Namaz Allah’a ulaşmaya, varlığı yorumlamaya, değişik ilimlerle kâinatı hallaç etmeye müsait yaratılan bu mükemmel insanın tabiatına en uygun bir ibadettir. Devamını Oku

  • DUADA USUL NASIL OLMALIDIR?

    Duâya başlarken “eûzü”çekilmesini hükme bağlayan bir kayıt yoktur. Devamını Oku

  • NAMAZ VE KALP SAĞLIĞI

    Allah’ın (celle celâluhu) yarattığı, emrettiği, yasakladığı hiçbir şeyde çirkinlik, gayesizlik, başıboşluk ve abesiyet yoktur.Devamını Oku

  • İSRAF VE DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ

    “Malını gereksiz yere saçıp savurma; çünkü gereksiz yere malını saçıp savuranlar-israf edenler, şeytanların kardeşleri olmuşlardır.Devamını Oku

  • İSLAM'DA SAVAŞ HUKUKU

    İnsanlık tarihinin her döneminde, devletlerarası meseleler öncelikle diplomatik yollarla aşılmaya çalışılmış, bu yolların tıkanmasıyla...Devamını Oku

  • İSLAM'DA İNSAN HAKLARININ SINIFLANDIRILMASI

    İslâm hukuku kuralları; din, can, akıl, nesil ve malın korunmasını hedefler.Devamını Oku

  • OSMANLI'DA HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ

    Osmanlı hakkındaki yanılgılardan birisi, padişahın, dönemin kralları gibi sınırsız yetkilere sahip zannedilmesidir.Devamını Oku

  • HUKUK, HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ VE UYGULAMA

    Toplum düzeninin sağlanıp huzur ve güvenin yerleşmesinde, şahıs veya komitelerin üstünlüğünden ve...Devamını Oku

  • FLÖRT MÜ, NİŞANLILIK MI? EVLİLİK ÖNCESİ SÜREÇ

    Ta baştan sağlam esaslar üzerine kurulmuş ve maddî-mânevî saadetin dalgalanıp durduğu bir yuva...Devamını Oku

Osmanlı padişahlarının hacca gitmemelerinin fıkhî bir mesnedi var mıdır?

Print this pageEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+0

Fıkıh kitaplarında bir müslümana haccın farz olması için geçerli olan şartlar “haccın vücubunun şartları” başlığı altında çok net bir şekilde sıralanmıştır. Bu şartları haiz olan herkese -padişah dahi olsa- hac farzdır. Buna rağmen o farzı yerine getirmeyen kişi Rabbisinin önünde hesabını verecektir.

Fakat şahısları değerlendirirken, içinde bulunulan şartlar itibariyle değerlendirmek ve ona göre hükme varmak gerekir. Mesela biz bugün “Fatih, Yavuz, Kanuni niye hacca gitmedi, gitmeleri gerekirdi, onlar fasıktır..vs” dersek hata etmiş oluruz. İslam uğrunda hayatları boyunca her şeye rağmen deyip mücadele etmiş olan bu şahıslar, belki hacca gitme konusunda bizden daha iştiyaklı idiler. Fakat koskoca bir cihan devletinin başında bulunma, o günkü şartlar altında hac farizası için aylarca merkezden uzak kalma, devletin devam ve bekası adına tehdit edici bir unsurdu. Haricî ve dahilî düşmanlar adına bulunmaz bir fırsattı.İşte belki de bu sebeple onları içtihad ettiler, Zenbilli, Ebu’s-Suud gibi Şeyhulislamlara sordular ve bütünüyle içtimaî ibadet diye nitelendirilebilecek hayatlarının o çizgide devam etmesi gerektiğinden, şahsi ibadeti terk ettiler.

Öte yandan, hassaten Osmanlı’nın son dönemlerinde içten içe çürümelerin olduğu, israf, lüks ve cihan devleti olmanın sarhoşluğunun devam ettiği devrelerde hacc kendisine farz olduğu ve yukarıda bahsettiğimiz zaruretler kendileri için bahis mevzu olmayan padişahlar hacc yapmadılarsa, onları da müdafaa edecek halimiz yoktur.Fakat bazı tarih araştırmacıları kendilerine hac farz olan padişahların yerlerine vekil gönderdiklerini kaydetmektedirler.

Netice itibariyle, “kimse kimsenin günahını yüklenemez” (En’am 6/164) ayetinden hareketle, onlar yaşadıkları hayatın en ince ayrıntılarına kadar hesabını kendileri verecek, biz de kendi hayatımızın. Onun için “ölülerinizi hayırla yâd edin ve kötülüklerini anmayın” (Tirmizî, Cenâiz, 34) hadisine göre hareket edelim. İyi yanlarını örnek olarak alalım, yanlış olan ya da bize öyle gözüken davranışlarını da Allah’a bırakalım. Zaten hiç kimse bizi hâkim ve hakem tayin etmedi ki onlar hakkında hüküm verelim.

Etiketler:

Bütün Sorular

Sitemizdeki bütün soruları aynı anda görmek isterseniz

Bir Ayet

23|99|Sonunda onlardan birine ölüm geldiğinde şöyle der: "Rabbim, beni geri döndürün;