Borç zekâta manidir. Yani kişi nisap miktarı mala sahip olsa bile, eğer borçları çıkarıldığında, elinde bulunan mal nisap miktarından aşağı düşüyorsa bu kişinin zekat vermesi gerekmez. Ancak bunu bütün borçlara teşmil edemeyiz. Mesela, eğer kişi nisap miktarı mala sahip olduktan sonra borçlanacak olsa, bu borç onun zekat vermesine mani olmaz.
Bunun gibi bir kimse iki yıl süre ile taksitle bir araba alsa ve borçlarını vadesi geldiğinde düzenli ödeme imkânı bulunsa (mesela bu kişinin düzenli bir aylığı olsa), buna rağmen şu anda elinde nisab miktarı fazladan bir malı olsa, burada vadeli olan borç zekât nisabına bir engel teşkil etmez.
Şafilere göre nisab miktarını azaltan veya zekât mallarını kapsayan borç, zekâtın farz olmasına engel değildir. Bundan dolayı şartları tahakkuk ettiğinde kişi elinde bulunan mallardan borçlarını hesaba katmaksızın zekât vermek zorundadır. Çünkü borçların biri diğerini ödemeye engel teşkil etmez.