Değerli kardeşimiz,
Bu konuda iki farklı görüş vardır. Hanefilere göre cemaatinin namaz kılmış olduğu mescide bir grup insan girdiklerinde, ezan ve kamet getirmek suretiyle cemaat olup namaz kılmaları mekruh olur. Onlar yalnız başlarına ezansız ve kametsiz kılarlar. Hanefiler burada
“Sahabiler cemaati kaçırdıklarında kimisi diğer cemaatlere uyarak, kimisi de kendi mescidlerinde ezansız ve kametsiz namazlarını kılarlardı”[1]Abdurrezzak, Musannef, 1/512; Ahmed b. Hanbel, Müsned, I/447; Beyhakî, es-Sünenü’l-kübrâ, I/406 239
hadisinden yola çıkarak bu görüşü benimsemişlerdir.
Şafiiler “Bir mescidde cemaatin tekrarlanmasında zarar yoktur. Çünkü tüm insanlar mescid içinde eşittirler. Ve mescid ancak cemaatle namaz kılmak için yapılmıştır” demiştir. Bu görüş merkezi mescidlerin yol üzerlerinde bulunanlara kıyas edilmesi sebebiyledir. Çünkü oralarda cemaatin tekrarında zaten zarar yoktur.
Hanefilerin mekruh olarak görmelerindeki temel sebep aynı mescitte cemaatin tekrarlanması ile asıl cemaatin azalmasına neden olacağını söylemeleridir. Bu sebeple birden fazla ayrı ezan, ayrı kamet ve ayrı cemaat yapılmasına kerahetle yaklaşmışlardır. Şafilerde ise tekrar kamet getirilip cemaatle namaz kılınmasında bir beis yoktur. [2]bkz. Serahsi- Mebsud 1/241
Selametle kalın…
Dipnotlar