Zuhr-i ahir namazı farz veya vacip değildir. Fakat Cuma namazının şartlarının tam gerçekleşmeme ihtimaline binaen fıkıh üstadlarımız tarafından ihtiyaten kılınması gerektiği ifade edilmiştir. (Ali el-Kari, Fethu Babi’l-inaye, 1/404, Daru’l-erkam, Lübnan 1997.) Mümkün olduğunca devam etmekte fayda var.
Cuma namazının son iki rekâtı ise sünnet hükmündedir. Hanefi mezhebinden özellikle Ebu Yusuf, cumadan sonra altı rekâtın sünnet olduğu görüşündedir. İmam A’zam ise dört rekât sünnet olduğu görüşündedir. Genel manada ilmihallerimizde cumadan sonra altı rekât sünnet olduğu kabul edilmiştir. (Kasani, Bedaiu’s-Sanai, 1/285, Daru’l-Kitabi’l-Arabi, Beyrut 1982.) Yüzlerce senedir ümmetin uygulaması da bu şekildedir.
**
Detaylı bilgi için bkz.