Değerli Kardeşimiz,
Ezberden Kur’an okumak için şart olan, cünüp ve âdetli olmamaktır. Abdestli olmak ve -kadınlar için- başı kapalı olmak şart değildir. Ancak Kur’an’a (mushafa [1]Kur’an, Allah’ın kelamıdır. Elimizde tuttuğumuz Kur’an kitabına ise “Mushaf” denir. Yani Mushaf; maddi olarak elimizde tuttuğumuz, sayfalardan müteşekkil, içinde Kur’an’ın … Okumaya devam et ) dokunmak için abdestli olmak gerekir. Yani elde tutarak Kur’an okunacaksa abdestli olmak şarttır. Ancak burada da başı kapalı olma şartı yoktur; bu, -kadınlar için- namazın şartıdır.
Bunlar, Kur’an’ın aslıyla yani Arapçasıyla ve Mushaflarla ilgili hükümlerdir. Kur’an’ın Türkçe veya başka bir dildeki meâli ile ilgili olarak yukarıdaki hükümlerden herhangi biri söz konusu değildir. Yalnızca, Kur’an ve mealini beraber içeren kitapları Mushaf olarak kabul etmek ihtiyata daha uygundur. Zira ibadet ve haram-helal hususlarında ihtiyatlı olmak bir esastır.
Bununla beraber, meâller her ne kadar Kur’an’ın aslı yerine geçmese, onunla aynı hükme tabi olmasalar da, yine de Kur’an’ın manasını aksettiren eserler olmaları itibariyle ona gösterilecek saygı güzeldir; kişinin içinden gelerek yaptığı böyle bir davranışa söylenecek söz yoktur.
Dolayısıyla, Kur’an okuma, Kur’an ezberleme tabirleri doğru olsa da, Kur’an’a dokunma tabiri aslında doğru veya en azından dakik bir tabir değildir; dokunduğumuz şey, Mushaftır. Kur’an’a dokunma ifadesi, halk arasında şüyu bulmuş “galat-ı meşhur” (yaygınlaşmış yanlış tabir) nev’indendir.
Selametle kalın..
İlgili diğer bir makalemiz için bkz.
Kur’an-ı Kerim-i dijitalden (tablet, telefon) okuduğumuzda abdest gerekiyor mu?
Kuran-ı Kerimi dijitalden (tablet, telefon, bookreader) okuduğumuzda abdest gerekiyor mu?
Dipnotlar
⇡1 | Kur’an, Allah’ın kelamıdır. Elimizde tuttuğumuz Kur’an kitabına ise “Mushaf” denir. Yani Mushaf; maddi olarak elimizde tuttuğumuz, sayfalardan müteşekkil, içinde Kur’an’ın yazılı olduğu kitaptır. Kur’an ise Mushaflarda yazılı olan beyandır. Kur’an, Mushaflara tabi değildir; Mushaflarda yazılı olan da Kur’an’dır, onu ezbere bilenlerin dimağ ve kalblerindeki de Kur’an’dır, Levh-i Mahfuz’da yazılı olan da. |
---|