Değerli kardeşimiz,
Fıkıh kaynaklarımızda, ön ve arkadan çıkan her şey abdesti bozar denilmektedir. Ancak bunun bazı istisnaları vardır. Beyaz akıntı da bunlardan biridir. Kadının ön tarafında görülen ıslaklığa, kaynaklarımızda “rutûbetü’l-ferc” deniliyor ve o, ter ile mezi arası bir “beyaz akıntı” olarak tarif ediliyor.
Ulema, kadının fercinin derinliklerinden (mesela rahimden) gelen akıntının necis olduğu konusunda ittifak hâlindedir. Fercin dışında beliren ve derinlerden gelmeyen ıslaklık ise çoğunluk âlimlere göre temizdir. Sürekli hakkında soru sorulan akıntı da bu akıntıdır. Hanefî mezhebi imamlarından İmam Ebû Yûsuf ve İmam Muhammed’e göre beyaz akıntı necistir çünkü necaset mahallinden çıkmaktadır fakat çoğunluk ulemanın görüşü, bu akıntının temiz olduğu yönündedir.
Evet, İslâm âlimlerinin çoğunluğuna göre bu akıntı temizdir. Vücuttan çıkan temiz şeyler abdesti bozmadığına göre bu akıntı da abdesti bozmaz. Bu aynen vücuttan çıkan ter, sümük, gözyaşı, tükürük gibi diğer temiz sıvılar cinsinden değerlendirilmektedir.[1]1 Bu husustaki bütün bu kaynakların değerlendirmesi için bkz: Mevsuatü’l-Fıkhiyyeti’l-Küveytiyye, md: “kassatün” “rutûbetü ferci’l-mer’e”. Fakat bu beyaz akıntının, vücudun iç kısımlarından gelip gelmediğini, şehevi hisler sonucu çıkıp çıkmadığını bilmek, ayrıca iltihap ihtiva edip etmediğine dikkat etmek gerekir. Eğer vücudun iç kısımlarından veya şehevî hisler neticesi olarak geliyor ya da iltihap ihtiva ediyorsa necistir ve abdesti bozar. Bunu bazen kokusundan ve renginden anlamak mümkün olur. Anlaşılmadığında ve şüpheye düşüldüğünde doktora sormakta veya görünmekte fayda vardır.
Farklı zamanlarda gelen farklı şekilde akıntılar varsa ve bu durum kişiyi vesveseye düşürecekse, genelde gelen akıntı neyse ona göre davranırlar. Ama farklı akıntı görüp onun mahiyetini de bildikleri durumda, akıntının mahiyetine göre davranırlar.
Selametle kalın.
Dipnotlar
⇡1 | 1 Bu husustaki bütün bu kaynakların değerlendirmesi için bkz: Mevsuatü’l-Fıkhiyyeti’l-Küveytiyye, md: “kassatün” “rutûbetü ferci’l-mer’e”. |
---|