Değerli kardeşimiz,
Bir surenin ya da bir duanın ölüye okunması için o sure ve duada ölüyü ilgilendiren bir kısmın olması gerekir diye bir şart yoktur. Peygamber Efendimiz okuyun demişse okunur ve ölünün rahatlayacağı ümid edilir.
Önemli olan Kur’ân’ı insan ölmeden önce okumaktır. Ölüm hastalığına tutulmuş bir insanın başında Yasin Suresini okumak sünnettir. Peygamberimiz şöyle buyurur:
“Onu (Yasin suresini) ölülerinizin (ölmek üzere olan bir hastanın) başında okuyun.” (İbn-i Mace, Cenaiz 4; Müsned, 7/26-27).
“Herhangi bir ölünün başucunda Yasin suresi okunursa, mutlaka Allah ona kolaylık verir.” (Suyuti, Camiu’s Sagir, 7/38, Kenzu’l Ummal, 15/42186).
Buradaki ölüden maksat ölmek üzere olan insandır. Ancak, bunu ölmüş insan olarak anlayan âlimlerimiz de olmuştur. Bundan dolayı, ölen insanın ardından da Yasin Suresi veya Kur’an’ın hepsi okunabilir, dua edilip sadakalar verilebilir. Hatim okuyup sevabını bağışlamada da bir mahzur yoktur. Ancak, kabrin başında hatimler dağıtıp okumaya ve 7. 40. 52. günlerde dua edip hatim indirmeye dair hadislerde hiçbir bilgi yoktur. Bunlar sonradan çıkmış adetlerdir. Peygamberimiz, hem cenazelerde hem de kabir ziyaretlerinde hep dua etmiştir.
Bununla beraber bulunduğunuz yerlerde 7. 42. günlerde Kur’an okuyup meclis düzenlemek bir adet haline gelmişse, bunlara tamamen karşı çıkmamak, tebliğ ve irşad adına bunları kullanmak güzel olur. Karşı çıkarsanız toplumla çatışırsınız. Bununla beraber bu günlerde yapılan bazı aşırı hareketlere mani olmak, israfların ve aşırı harcamaların doğru olmadığını belirtmek gerekir.
Selametle kalın.