Soru Detayı: İslam’da kadın kısır ise erkek ikinci bir eşle evlenebiliyor. Peki, erkek kısır olduğunda kadın ikinci bir koca ile evlenemez mi? Evlenemez ise bu eşitsizlik olmuyor mu?
Meselenin hikmet ve maslahatlarına geçmeden bir hususun üzerinde duralım. Bir kere şart ve durumlar ne olursa olsun, erkek dört kadına kadar evlenebildiği halde, bir kadın birden fazla erkekle evlenemez. Bu, Allah’ın Kur’an’da bildirdiği bir hükümdür. Dolayısıyla mesele her şeyden önce bir iman ve teslimiyet meselesidir. Biz bir şeyi Allah emrettiği için yaparız veya terk ederiz. Yoksa kâsır aklımızla meseleyi değerlendirip, kendimize göre bulduğumuz bazı hikmetlerden dolayı bir işi yapmaya kalkarsak günaha ve isyana sürüklenmiş oluruz. Öncelikle bu kısmın iyi anlaşılması gerekir.
Bununla birlikte Allah’ın Hakîm ismini tezahürü olarak, O’nun emrettiği veya nehyettiği şeylerin hepsinde kulları için hikmet ve faydalar vardır. Biz bazen bunların bir kısmını anlayabiliriz. İşte birden fazla evlilik meselesinde de bizim anlayabildiğimiz birçok hikmet vardır. Ancak bilemediğimiz başka maslahatlar da bulunabilir. Şimdi meseleyi sorunuz zaviyesinde ele alarak özetle birkaç husus zikredelim.
Bir kere erkeğin ikinci bir eş alacağı tek yer, hanımının kısır olduğu durum değildir. Hatta ortada hiçbir sebep yokken de erkek şartlarını yerine getirdikten sonra ikinci evliliğini yapabilir.
Diğer yandan evliliğin tek semere ve meyvesi çocuk değildir ki, çocuk olmayınca hemen ikinci evlilik mecburi görülsün…
Bir de eğer, kadınlar arasında adaleti sağlayamayacaksa, bir erkeğin iki kadınla evlenmesi mahzurludur. Yani mesele zannedildiği gibi rahat izin verilen bir mesele değildir.
Gelelim, kadının birden fazla erkekle evlenmesine: Durum ve şartlar her ne olursa olsun, kadının ikinci bir erkekle evlenmesinin mahzurlarını azıcık düşünen bir insan bile anlayabilir. Evet, bir evde iki erkek ve bir kadın bulunması halinde bu evliliğin devam etmeyeceği ve bu ailenin mutlu bir aile olamayacağı aşikârdır. İkinci olarak, kadının fiziki ve ruhi yapısı da buna müsait değildir. Üçüncüsü, böyle bir durumda aile reisi kim olacaktır? Dördüncüsü, kısır olan erkeğin olur da bu rahatsızlığı düzelirse nesep karışmayacak mıdır? Bu durumda doğan çocuğun babası kim olacaktır?
Bütün bunları düşündüğümüzde, kadının birden fazla evlenmesinin ne derece mahzurlu ve problemli olduğu ortaya çıkar ve bu konudaki yasağın hikmetini daha iyi anlarız.