Değerli kardeşimiz,
Duâ; Baki mezarlığında Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)’in dua etmesi üzerine Hz. Aişe validemiz sorduğunda, Efendimiz “Onlar için duâ etmekle emrolundum.” (Müsned, 6/252). “Ölüye namaz kıldığınız zaman ona gönülden duâ edin!” buyurmuşlardır.
İstiğfar; cenazeyi defnettikten sonra yapılabilir;
Kardeşiniz için istiğfar ediniz, affını dileyiniz ve ona tesbit (sorulara sarsılmadan cevap vermesini) isteyiniz. Çünkü o, şu anda sorguya çekilmektedir. (Ebû Dâvud, Cenâiz 72).
Allah Teâlâ, salih kulunun Cennetteki derecesini yükseltir. Bunun üzerine o: “Ya Rabbi! bu (yükselme) nereden (ne sebebiyle) dir, diye sorar. Cenâb-ı Hak ona şöyle der: “Oğlunun senin için yaptığı istiğfar sebebiyledir. (Bkz. İbn Mâce, Edeb 1).
Sadaka; Rasûlullah (sallallâhu aleyhi ve sellem)’a bir adam gelerek şöyle dedi:
Ya Rasûlullah! annem birdenbire öldü, vasiyet edemedi. Öyle sanıyorum ki, konuşabilseydi sadaka verirdi. Acaba ben onun yerine sadaka versem sevabı ona ulaşır mı? Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem): “Evet” cevabını verdi. (Buhârî, Cenâiz 94).
Ölen kişi için sadaka verebiliriz, sadaka-i câriye yapabiliriz.
Ölünün borcunun ödenmesi; Kendisine fayda verip borçtan kurtulmasına sebep olur. (Bkz. Buhârî, Havalat 3).
Oruç borçlarının tutulması; “Kim üzerinde oruç borcu olduğu halde ölürse onun orucunu velisi tutar.” (Buhârî, Savm 42).
Hac etmek; Haccın sevabı da gönderilebilir. (Müslim, Sıyam 27).
Kur’ân okumanın ölüye gidip-gitmeyeceği hususu Ehl-i Sünnet âlimlerince çok tartışılmıştır. Manasını düşünerek Kur’ân okumanın ölü sebebiyle okunması durumunda, ölen kişi, bu fiile sebep olduğu, aracılık ettiği için Ehl-i Sünnet âlimlerince, sevabının Allah’ın izniyle ulaşacağı merkezindedir.
Kaynak: Osman Oral, 100 Soruda Ahiret Hayatı
Selametle kalınız.